FLYDAGEN DIT
- Kunden köper egen flygbiljett i samråd med DaveUSA
- DaveUSA rekommenderar Lena, ägare av resebyrån Reseproducenterna AB / vän och
långvarig samarbetspartner www.reseproducenterna.se - Kund ansvarar för att ta sig till/från flygplatsen själv och i god tid (2 timmar innan)
- Kund ansvarar för att ha godkänt pass och ESTA samt flygbiljetten med sig (e-biljett)
- Förhindras kunden att ansluta sig till gruppen får kunden bekosta anslutningskostnader
- Flygresan innebär ofta byte i t.ex London Här gäller det att hålla ihop och röra sig
snabbt till nya terminalen och/eller gejten i tid. - Gruppen landar på slutdestinationen i USA och klarar pass och tull, bagage
- DaveUSA använder sig ofta av Lyft eller/och Uber som kör alla till hotellet
- Rekommenderas att alla skaffar Lyft eller Uber appen i mobben. Mycket bra att ha
- Mera info om Lyft/Uber tillkommer
OBS! Påminnelse. Inget ESTA – ingen avresa till USA. Stenhårt.
FLYGDAGEN HEM
- Oftast blir jag kvar i USA i väntan på ny grupp
- Tid för transport från hotellet till flygplats bestäms
- Vi sörjer för att ha mycket gott om tid
- Lyft / Uber kör alla till flygplatsen
- Alla flyger hem
- Kund ansvarar för egen transport ifrån flygplatsen
SJUK ELLER SKADAD I USA
- Behöver icke-receptbelagd medicin etc. går vi på apoteket
- Behöver Du träffa en sjuksköterska eller läkare går vi på en närakut
- Behöver du akutvård besöker vi sjukhus
- Besök på närakut eller sjukhus etc. avgiftsbelagt
- Svensk hemförsäkring täcker de flesta närakut eller sjukhus kostnaderna
- SOS International förmedlar kontakten patient/försäkringsbolag/vårdgivare
- Jag har fullt koll på detta och hjälper såklart till
- OBS! Besök EJ akutmottagningen på ett sjukhus själv. Hör med mig först
- Småskador, krämpor, receptbehov etc. sköts med fördel på närakuten
- Kostnader på en närakut ej lika astronomiska som på t.ex akutmottagning
- Man kan välja att bekosta närakuten-besöket själv. Mindre krångel. Spar kvitton.
PENGAR / KONTANTER
- Cash fortfarande bästa betalsättet för småinköp och drycks i USA
- Växla till dollar i Sverige helst på banken (Forex etc. dyrt)
- Bankomater finns i USA men uttagen är avgiftsbelagda
- Växla till småsedlar. Hundradollars sedlar ibland svåra att använda
- Cash används med fördel när gruppen bl.a delar upp matnotor etc.
LITE OM HOJEN
- DaveUSA förmedlar kontakten kund – MC uthyraren i USA
- DaveUSA färdigställer och betalar kundens hyr-MC enl.ök
- MC uthyraren tillhandahåller Harley-Davidsons av senare årsmodell
- Hojarna tilldelas efter tillgång
- Kunden önskar två seperata modeller i rangordning
- Det rekommenderas modeller med sadelväskor, pakethållare och sissy (ej följebil)
- Extratillbehör finns ej att beställa
- Hojarna är försäkrade med Lost/Damage Waiver med varierande självrisk summor och
värde. - Stöld av låst fordon (godkända lås) 2000USD självrisk.
- Bogsering till närmsta auk. verkstad inkl. punktering max. 100USD.
- Ansvarsförsäkring 3:e part (gällande delstatens minimum).
- Höjd ansvarsförsäkring kan beställas till extra kostnad.
- Kund lägger en självriskdeposition på mellan 100USD – 2000USD när hojen hämtas.
- Depositionen auktoriseras (låsas) på kreditkort endast under turens gång.
- American Express och Diners Club accepteras ej till depositionen.
TANKA HOJEN
- Bensin ingår ej
- Tankning förbetalas vid pumpen eller in i kiosken
- Att förbetala vid pumpen med svenskt kreditkort ibland krångligt pga säkerhetsspärr
- För vår del sker de flesta förbetalningarna inne i kiosken
- Även här är det krångligt med svenskt kreditkort
- Man får gissa och förbetala mängden bensin man tror sig behöva till full tank
- Betalar man för mycket återinsätts växeln tillbaka på kortet någon dag senare
- Cash bäst även här
ÅKA HOJ
- Avfärd ca. 08.00 – 08.30 varje morgon om det känns bra och inget annat bestäms
- Sikta på att vara framme på kvällens mål kring 16 – tiden
- Vi åker lugnt och håller oss nära hastighetsgränsen
- Vi pausar sisådär en gång i timmen till toabesök, rumpvila m.m oftast på mack
- Vi besöker vackra, intressanta och bajker-passande sevärdheter när det finns
- Morgonmöte “church” hålls vid hojarna varje morgon precis innan vi kliver på och drar
- Dagsschemat och annat får alla ta del av vid “church”- mötet• Jag leder gruppen och utvald sweeper håller koll längs bak
- Vi åker som en enhet. Alla tar rygg på varann
- Säkerhets föreskrifter och info på hur kortegen och trafiken fungerar etc. går vi igenom i USA
- Särskilt Internationellt körkort behövs ej
HJÄLM
- Man väljer att antingen ta med sig sin egen hjälm eller låna hjälm kostnadsfritt av MC-
uthyraren - Gäller oftast klassik snuthjälm av fullgod men varierande skick
PACKNING OCH KLÄDER/UTRUSTNING
- DaveUSA använder aldrig följebil
- Man packar hojen själv
- “Less is More” är ett bra motto
- Liten och smidig packing sparar tid
- Rekommenderas 2 st. “uniformer”
- En åk-uniform och en fritidsuniform
- Alla får duglig långtids väderprognos av mig strax innan avfärd
- Man anpassar sina “uniformer” därefter
- Tung, svensk-klimat anpassad MC-utrustning rekommenderas ej
- Kevlar jeans, lätta skyddsskor och handskar, tunn hoodie eller jacka är bra
- Man kan ha samma åkkläder på sig varje dag. Man åker MC. Ingen märker.
- Shorts eller jeans, t-shirt, jympapjuck eller sandaler och en tunn tröja till kvällen
- Man kan ha samma fritidskläder på sig varje kväll. Man stannar bara en natt. Ingen
märker - En tjocktröja kan man alltid stoppa in i sadelväskan ifallatt
- Tunn, lätt regnställ ett måste
- Medta spännband till packning
- Jag sörjer för att gruppen äter bra och varierande varje dag så gott det går
- På arla morgonen erbjuder oftast hotellen allt från enkel fika till rejäl frukost
- Det uppskattas att stanna på en diner efter någon timmes åkning och äta stor-brunch
- Denna goda brunchen mättar såpass att man håller sig fram tills middagsdax
- Lunch-stopp ersätts i regel av brunchen, men snabbmat-besök dyker upp vid behov
- Vi äter middag som grupp på utvalda krogar som erbjuder varierande kost
- Jag informerar gruppen om middagsplanerna vid check-in
FRITID
- Under dagens MC-färd är det bra att gruppen åker och håller ihop
- Framme vid kvällens mål är det ledighet och fritid som gäller
- Man väljer att hänga på gruppen eller inte
- Kvällsaktiviteter, t.ex besök på en honky-tonk etc. kan dyka upp för de som vill
- Oftast gillas det att hänga utanför hotellrummen, ljugarbänk med lite musik och
medhavd förfriskning - Behöver man handla något gör man det till fördel på kvällen
- Ett obligatoriskt stopp på Walmart ingår.
- Vi kommer självklart att besöka passande H-D butiker
TIPS, RÅD OCH RÖN
- Du har godkänt ESTA. Ansök; https://esta.cbp.dhs.gov
- Kolla upp avbeställningsskyddet i din hemförsäkring och kreditkortsföretag
- Amex kanske inte bästa valet som huvud kredit kort på glesbygden
- Servitriser ska ha drycks. En oskriven lag. 15-18%
- Bartendern ska ha drycks. Lämna ett par buck på baren
- Kolla abonnemangsvillkor på din mobbe gällande bruk i USA. Kan bli dyrt att ringa
- Wi-fi finns på hotellen med varierande styrka
- Skaffa Lyft och Uber apparna i mobben
MC VETT OCH ETIKETT
- Att åka långtur i USA kan faktiskt vara lite jobbigt för både kropp och själ emellanåt
- Man blir trött, stel och öm
- Jetlag gör sitt också
- Här gäller det att hålla humöret uppe
- Man ska vara lyhörd och känna av gruppens tajming och rörelsemönstret
- Man ska passa tider och aldrig låta gruppen vänta.
- Detta främst i alla avfärds-situationer på MC
- Man ska köra efter Road Captains rekommendationer
LITE OM TRAFIKEN I USA
- Man får göra högersväng efter stopp vid stundande rödljus (om trafiken tillåter) Farligt för oss = grönt ljus för oss betyder då att vägen inte är helt fri genom en korsning. Var vaksam!
- Rondeller är sällsynta. Det är 4-vägs stoppkorsningar som gäller. Efter stopp kör man i tur och ordning ”den som stannade först, åker först”.
- Högerregeln existerar inte. Kan bli knivigt men vi ska försöka starta som en enhet i dessa korsningar för att slippa bli uppdelade.
- Alla kör om på alla sidor av vägen när vi är på motorvägar, så är det!
- Vid motorvägskörning (sällan, för oss tack och lov) måste vi hålla ihop ganska
tajt för att slippa inträngande bilar/separation. - Stora långtradare kör oftast som biltjuvar på knark. Bli inte rädd/deppad
om du körs om i 290 av enorma lastbilar hela tiden. - Rådjur, Kronhjort, Björn, Älg, Tvättbjörn, Possums, lösa hundar etc. = JA.
- Trafiksnutarna är lömska, effektiva, mycket aktiva och tar sitt jobb på allvar och med iver.