FLYDAGEN DIT

  • Kunden köper egen flygbiljett i samråd med DaveUSA
  • DaveUSA rekommenderar Lena, ägare av resebyrån Reseproducenterna AB / vän och
    långvarig samarbetspartner www.reseproducenterna.se
  • Kund ansvarar för att ta sig till/från flygplatsen själv och i god tid (2 timmar innan)
  • Kund ansvarar för att ha godkänt pass och ESTA samt flygbiljetten med sig (e-biljett)
  • Förhindras kunden att ansluta sig till gruppen får kunden bekosta anslutningskostnader
  • Flygresan innebär ofta byte i t.ex London Här gäller det att hålla ihop och röra sig
    snabbt till nya terminalen och/eller gejten i tid.
  • Gruppen landar på slutdestinationen i USA och klarar pass och tull, bagage
  • DaveUSA använder sig ofta av Lyft eller/och Uber som kör alla till hotellet
  • Rekommenderas att alla skaffar Lyft eller Uber appen i mobben. Mycket bra att ha
  • Mera info om Lyft/Uber tillkommer

OBS! Påminnelse. Inget ESTA – ingen avresa till USA. Stenhårt.

FLYGDAGEN HEM

  • Oftast blir jag kvar i USA i väntan på ny grupp
  • Tid för transport från hotellet till flygplats bestäms
  • Vi sörjer för att ha mycket gott om tid
  • Lyft / Uber kör alla till flygplatsen
  • Alla flyger hem
  • Kund ansvarar för egen transport ifrån flygplatsen

SJUK ELLER SKADAD I USA

  • Behöver icke-receptbelagd medicin etc. går vi på apoteket
  • Behöver Du träffa en sjuksköterska eller läkare går vi på en närakut
  • Behöver du akutvård besöker vi sjukhus
  • Besök på närakut eller sjukhus etc. avgiftsbelagt
  • Svensk hemförsäkring täcker de flesta närakut eller sjukhus kostnaderna
  • SOS International förmedlar kontakten patient/försäkringsbolag/vårdgivare
  • Jag har fullt koll på detta och hjälper såklart till
  • OBS! Besök EJ akutmottagningen på ett sjukhus själv. Hör med mig först
  • Småskador, krämpor, receptbehov etc. sköts med fördel på närakuten
  • Kostnader på en närakut ej lika astronomiska som på t.ex akutmottagning
  • Man kan välja att bekosta närakuten-besöket själv. Mindre krångel. Spar kvitton.

PENGAR / KONTANTER

  • Cash fortfarande bästa betalsättet för småinköp och drycks i USA
  • Växla till dollar i Sverige helst på banken (Forex etc. dyrt)
  • Bankomater finns i USA men uttagen är avgiftsbelagda
  • Växla till småsedlar. Hundradollars sedlar ibland svåra att använda
  • Cash används med fördel när gruppen bl.a delar upp matnotor etc.

LITE OM HOJEN

  • DaveUSA förmedlar kontakten kund – MC uthyraren i USA
  • DaveUSA färdigställer och betalar kundens hyr-MC enl.ök
  • MC uthyraren tillhandahåller Harley-Davidsons av senare årsmodell
  • Hojarna tilldelas efter tillgång
  • Kunden önskar två seperata modeller i rangordning
  • Det rekommenderas modeller med sadelväskor, pakethållare och sissy (ej följebil)
  • Extratillbehör finns ej att beställa
  • Hojarna är försäkrade med Lost/Damage Waiver med varierande självrisk summor och
    värde.
  • Stöld av låst fordon (godkända lås) 2000USD självrisk.
  • Bogsering till närmsta auk. verkstad inkl. punktering max. 100USD.
  • Ansvarsförsäkring 3:e part (gällande delstatens minimum).
  • Höjd ansvarsförsäkring kan beställas till extra kostnad.
  • Kund lägger en självriskdeposition på mellan 100USD – 2000USD när hojen hämtas.
  • Depositionen auktoriseras (låsas) på kreditkort endast under turens gång.
  • American Express och Diners Club accepteras ej till depositionen.

TANKA HOJEN

  • Bensin ingår ej
  • Tankning förbetalas vid pumpen eller in i kiosken
  • Att förbetala vid pumpen med svenskt kreditkort ibland krångligt pga säkerhetsspärr
  • För vår del sker de flesta förbetalningarna inne i kiosken
  • Även här är det krångligt med svenskt kreditkort
  • Man får gissa och förbetala mängden bensin man tror sig behöva till full tank
  • Betalar man för mycket återinsätts växeln tillbaka på kortet någon dag senare
  • Cash bäst även här

ÅKA HOJ

  • Avfärd ca. 08.00 – 08.30 varje morgon om det känns bra och inget annat bestäms
  • Sikta på att vara framme på kvällens mål kring 16 – tiden
  • Vi åker lugnt och håller oss nära hastighetsgränsen
  • Vi pausar sisådär en gång i timmen till toabesök, rumpvila m.m oftast på mack
  • Vi besöker vackra, intressanta och bajker-passande sevärdheter när det finns
  • Morgonmöte “church” hålls vid hojarna varje morgon precis innan vi kliver på och drar
  • Dagsschemat och annat får alla ta del av vid “church”- mötet• Jag leder gruppen och utvald sweeper håller koll längs bak
  • Vi åker som en enhet. Alla tar rygg på varann
  • Säkerhets föreskrifter och info på hur kortegen och trafiken fungerar etc. går vi igenom i USA
  • Särskilt Internationellt körkort behövs ej

HJÄLM

  • Man väljer att antingen ta med sig sin egen hjälm eller låna hjälm kostnadsfritt av MC-
    uthyraren
  • Gäller oftast klassik snuthjälm av fullgod men varierande skick

PACKNING OCH KLÄDER/UTRUSTNING

  • DaveUSA använder aldrig följebil
  • Man packar hojen själv
  • “Less is More” är ett bra motto
  • Liten och smidig packing sparar tid
  • Rekommenderas 2 st. “uniformer”
  • En åk-uniform och en fritidsuniform
  • Alla får duglig långtids väderprognos av mig strax innan avfärd
  • Man anpassar sina “uniformer” därefter
  • Tung, svensk-klimat anpassad MC-utrustning rekommenderas ej
  • Kevlar jeans, lätta skyddsskor och handskar, tunn hoodie eller jacka är bra
  • Man kan ha samma åkkläder på sig varje dag. Man åker MC. Ingen märker.
  • Shorts eller jeans, t-shirt, jympapjuck eller sandaler och en tunn tröja till kvällen
  • Man kan ha samma fritidskläder på sig varje kväll. Man stannar bara en natt. Ingen
    märker
  • En tjocktröja kan man alltid stoppa in i sadelväskan ifallatt
  • Tunn, lätt regnställ ett måste
  • Medta spännband till packning
  • Jag sörjer för att gruppen äter bra och varierande varje dag så gott det går
  • På arla morgonen erbjuder oftast hotellen allt från enkel fika till rejäl frukost
  • Det uppskattas att stanna på en diner efter någon timmes åkning och äta stor-brunch
  • Denna goda brunchen mättar såpass att man håller sig fram tills middagsdax
  • Lunch-stopp ersätts i regel av brunchen, men snabbmat-besök dyker upp vid behov
  • Vi äter middag som grupp på utvalda krogar som erbjuder varierande kost
  • Jag informerar gruppen om middagsplanerna vid check-in

FRITID

  • Under dagens MC-färd är det bra att gruppen åker och håller ihop
  • Framme vid kvällens mål är det ledighet och fritid som gäller
  • Man väljer att hänga på gruppen eller inte
  • Kvällsaktiviteter, t.ex besök på en honky-tonk etc. kan dyka upp för de som vill
  • Oftast gillas det att hänga utanför hotellrummen, ljugarbänk med lite musik och
    medhavd förfriskning
  • Behöver man handla något gör man det till fördel på kvällen
  • Ett obligatoriskt stopp på Walmart ingår.
  • Vi kommer självklart att besöka passande H-D butiker

TIPS, RÅD OCH RÖN

  • Du har godkänt ESTA. Ansök; https://esta.cbp.dhs.gov
  • Kolla upp avbeställningsskyddet i din hemförsäkring och kreditkortsföretag
  • Amex kanske inte bästa valet som huvud kredit kort på glesbygden
  • Servitriser ska ha drycks. En oskriven lag. 15-18%
  • Bartendern ska ha drycks. Lämna ett par buck på baren
  • Kolla abonnemangsvillkor på din mobbe gällande bruk i USA. Kan bli dyrt att ringa
  • Wi-fi finns på hotellen med varierande styrka
  • Skaffa Lyft och Uber apparna i mobben

MC VETT OCH ETIKETT

  • Att åka långtur i USA kan faktiskt vara lite jobbigt för både kropp och själ emellanåt
  • Man blir trött, stel och öm
  • Jetlag gör sitt också
  • Här gäller det att hålla humöret uppe
  • Man ska vara lyhörd och känna av gruppens tajming och rörelsemönstret
  • Man ska passa tider och aldrig låta gruppen vänta.
  • Detta främst i alla avfärds-situationer på MC
  • Man ska köra efter Road Captains rekommendationer

LITE OM TRAFIKEN I USA

  • Man får göra högersväng efter stopp vid stundande rödljus (om trafiken tillåter) Farligt för oss = grönt ljus för oss betyder då att vägen inte är helt fri genom en korsning. Var vaksam!
  • Rondeller är sällsynta. Det är 4-vägs stoppkorsningar som gäller. Efter stopp kör man i tur och ordning ”den som stannade först, åker först”.
  • Högerregeln existerar inte. Kan bli knivigt men vi ska försöka starta som en enhet i dessa korsningar för att slippa bli uppdelade.
  • Alla kör om på alla sidor av vägen när vi är på motorvägar, så är det!
  • Vid motorvägskörning (sällan, för oss tack och lov) måste vi hålla ihop ganska
    tajt för att slippa inträngande bilar/separation.
  • Stora långtradare kör oftast som biltjuvar på knark. Bli inte rädd/deppad
    om du körs om i 290 av enorma lastbilar hela tiden.
  • Rådjur, Kronhjort, Björn, Älg, Tvättbjörn, Possums, lösa hundar etc. = JA.
  • Trafiksnutarna är lömska, effektiva, mycket aktiva och tar sitt jobb på allvar och med iver.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

20 − fyra =

To top